هوشمند سازی مدارس
مفهوم و موضوع مدرسه هوشمند برای اولین بار در سال 1984 توسط دیوید پرکینز در دانشگاه هاوارد مطرح شد که بعد از آن به تدریج در چندین مدرسه اجرا شد که امروزه در کشور های توسعه یافته از آن استفاده می شود.
در حالت کلی از مدرسه ای به عنوان مدرسه هوشمند یاد می شود که مدیریت آن مبتنی بر تکنولوژی فناوری اطلاعات کامپیوتر و شبکه باشد. این نوع مدارس با مدارس سنتی تفاوت هایی دارند که سبب برتری این مدارس می شوند.
در واقع آموزش که در گذشته و مدارس سنتی محدود به کلاس های درس و تخته سیاه و گچ و ... و ساعات کسل کننده برای دانش آموزان و معلمان بود تبدیل به ساعات درسی پر از هیاهو و سرگرم کننده و جذاب با استفاده از تجهیزات دیجیتالی بصورت صوتی و تصویری می شود.
مدارس هوشمند نکات مثبت و محاسن زیادی را در بر می گیرند، که می توانند بصورت زیر بیان شوند :
دسترسی گسترده به اطلاعات جهانی آنلاین در ساعات زمانی دلخواه
اینترنت گنجینه ای از اطلاعات ارزشمند برای دانش آموزان است . حجم اطلاعات نهفته در دنیا بسیار زیاد است که کلاس هوشمند پتانسیل استخراج این منابع آنلاین در آموزش و یادگیری را به نحو احسن دارد. برای دانش آموزانی که مایل به درک اطلاعات و پیشرفت درسی خود هستند بسیار مناسب می باشد و سبب افزایش کنجکاوی و خلاقیت آن ها می شود .
معلمان می توانند از طریق مقالات آموزشی که در شبکه های مختلف اینترنتی منتشر شده دسترسی به اطلاعات آنلاین داشته باشند و اطلاعات و آموخته های مورد نظر را به شکل یک نمایش جالب ارائه دهند.
به این ترتیب آموزش و پرورش دیگر محدود به تجهیزات و لوازم چاپی نخواهد بود و هیجان و شوق از طریق منابع آنلاین به کلاس درس و دانش آموزان انتقال می یابد .
کمک تجهیزات دیجیتالی به درک بهتر موضوع توسط دانش آموزان
آموزش روی تخته های سیاه مدارس سنتی رو به نابودی است. در حال حاضر کلاس های هوشمند است که به معلمان و اساتید اجازه می دهد تا با استفاده از سخنرانی های پاورپوینت، اسناد Word، جلسات صوتی و نمایش فیلم ها و همچنین از طریق تصاویر، به آموزش دانش آموزان بپردازند.
یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد! در همین راستا، از طریق کلاس های هوشمند است که دانش آموزان قادر خواهند بود همه اطلاعاتی را که از طریق این ابزار آموزشی ارائه می شوند، را جذب کنند.
از آنجا که معلم دیگر روی تخته نمی نویسد، دانش آموزان قادر به تمرکز بیشتر در کلاس درس خواهند بود، آن ها اطلاعات صوتی و تصویری (AV) از طریق ابزارهای دیجیتالی مانند سی دی، قلم ها و فایل های PDF که به دانشجویان و دانش آموزان ارسال می شود، را جذب می کنند و یاد میگیرند. بنابراین این الگوی آموزشی و یادگیری ، مشکلات یادداشت برداری هنگام تدریس را از بین می برد چرا که این یادداشت ها از طریق تجهیزات هوشمند به دست افراد می رسند و این کار ها سبب افزایش تمرکز می شوند.
یک امتیاز خوب برای افرادی که در کلاس درس غیبت داشتند
اگر روزی کلاس هوشمند خود را از دست دادی و امکان حضور در آن را نداشتید اصلا ناراحت نشوید ، جای هیچ نگرانی نیست ، دانش آموزان کلاس های هوشمند می توانند در هر زمان به تدریس ها دسترسی پیدا کنند زیرا همه آنها در دستگاه های دیجیتال ثبت شده اند.
شما می توانید به راحتی سخنرانی های ضبط شده ای که در اینترنت ارسال می شوند را با وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور خود و با دسترسی به مواردی که در غیاب شما مورد بحث قرار گرفته است، دانلود کنید. به این ترتیب یادداشت های دیجیتالی شما بدون هیچ نگرانی به دست تان می رسد.
ایجاد محیط تعاملی برای یادگیری بهتر
استفاده از ابزارهای دیجیتال آموزش، یک محیط تعاملی برای یادگیری را فراهم می کند. این موضوع در کلاس هوشمند سبب ایجاد تعامل خوب و صمیمی بین دانش آموزان و معلمان و اساتید می شود. از آنجا که یادگیری به عکس ها، نقشه ها، تصاویر و فیلم های متحرک مرتبط می شود، شما به عنوان یک دانش آموز قادر خواهید بود ارتباط قوی خود را با اساتید و معلمان برقرار کنید ، همچنین مشتاق خواهید بود که افکار خود را آزادانه در کلاس مطرح کرده و آنها را از طریق نوشته ها و تصاویر بیان کنید.
طبیعتی زیبا با کلاس های هوشمند
کلاس های هوشمند یک راه حل مناسب برای خطرات زیست محیطی هستند که توسط روش های متداول آموزش و پرورش مطرح می شوند. هنگامی که شما مطالب مورد علاقه خود را بدون استفاده از کاغذ و قلم می آموزید در واقع به بقای طبیعت کمک می کنید.
در این حالت شما نیازی به چاپ و فتوکپی ندارید که منجر به استفاده از کربن شود. پس، یک کلاس هوشمند واقعا می تواند یک راه مناسب و کارآمد برای راه اندازی یک محیط سبز باشد.
گزینه ای مناسب برای دانش آموزان با IQ های مختلف
تمام دانش آموزان در کل طول کلاس حضور دارند و مجبورند بعضی چیز ها را تحمل کنند مثلا در حالی که برخی از دانش آموزان مفاهیم را در یک لحظه درک می کنند، اما برخی دیگر نیاز به توضیح های مکرر دارند. در چنین شرایطی، کلاس های هوشمند به عنوان گزینه های یادگیری مناسب هستند. چرا که افراد از طریق انواع مختلف رسانه ها یاد می گیرید، این فناوری های پیشرفته یک پلت فرم جالب برای معلمان و دانش آموزان را ارائه می دهند.
از طریق جلوه های بصری یک کلاس هوشمند ایجاد می شود. این اثرات، چشم انداز پویا را برای آموزش فراهم می کند. از این رو، کلاس های هوشمند به عنوان مرزهای یادگیری مناسب برای دانش آموزان برای جذب تفاوت های ظریف در پشت موضوعات مختلف قرار می گیرند.
سهولت نگهداری و هزینه کمتر
کلاس های هوشمند از ابزارهای الکترونیکی استفاده می کنند که استفاده و نگهداری آن ها آسان است. استفاده از قلم دیجیتالی همراه با سایر ابزارهای الکترونیکی با هزینه های بسیار پایین همراه است. در واقع این یک سرمایه گذاری یک باره است که شما باید در مقایسه با استفاده از تخته سیاه و کتاب و قلم و .. که در کلاس های سنتی استفاده می شد، به این مساله پی ببرید.
یک انگیزه برای عملکرد واقعی
نمرات یک سنجش برای ارزیابی عملکرد دانش آموزان است. از طریق کلاس های هوشمند است که دانش آموزان هیجان خود را در قالب نمرات عالی، به معلمان و پدر و مادر خود نشان می دهند.
به لطف روش های نوآورانه یادگیری، شما قادر خواهید بود تا به وضوح از طریق ابزارهای دیجیتالی تدریس کنید. همه اینها نه تنها به شما در تسلط بر موضوع کمک خواهند کرد بلکه در قالب نمرات عالی آموزشی نیز مشهود خواهند بود.
هرگز در یک کلاس هوشمند هیچ لحظه ی خسته کننده ای وجود نخواهد داشت، چرا که شما با هیجان به کلاس خود می رسید تا درباره موضوعات مختلف از طریق راه های هوشمندانه و سرگرم کننده یاد بگیرید. محاسن بیان شده فوق از کلاس های هوشمند تنها نیمی از خوبی های این تکنولوژی است که با تامل و تفکر بیشتر می توان به بسیاری از این نکات مثبت دست یافت .
گرچه مدارس هوشمند معایبی هم دارد که در مقایسه با محاسن آن ، این معایب بسیار ناچیز قابل چشم پوشی است و رفته رفته تبدیل مدارس سنتی به مدارس هوشمند امری ضروری به نظر می رسد .
از جمله تجهیزاتی که در مدارس هوشمند استفاده می شوند عبارتند از :
بردهای هوشمند : به جای تخته سیاه ها مورد استفاده قرار می گیرند که امکان نوشتن، ضبط تدریس معلمین و ... را فراهم می کند.
قلم های چند رسانه ای: این ابزار دستی می تواند برای ایجاد اثر هنری یا برای اضافه کردن متن و یا در تبدیل نقاشی به یک تصویر یا نمودار استفاده شود.
میکروفون : برای رسیدن صدای سخنران به کل کلاس از این وسیله استفاده می شود.
دیتا ویدیو پروژکتور : انتقال تصاویر و نوشته ها ی موجود در کامپیوتر به روی بردهای هوشمند و پرده نمایش را برعهده دارد.
سیستم ساختمان هوشمند : برای کنترل هوشمند مصارف مدرسه از جمله گرما ، نور و ... و برای عملکرد هوشمندانه حین اطفای حرق ، زلزله و ... می باشد.
دستگاه حضور و غیاب : ورود و خروج دانش آموزان را به اولیا اطلاع می دهد و رکورد اطلاعاتی ورود و خروج تمامی اعضا را نگه می دارد.
زنگ هوشمند مدارس : بصورت اتوماتیک وار جهت اطلاع رسانی ساعات تفریح و کلاسی به دانش آموزان و معلمان استفاده می شود.
در حالت کلی بسیاری از تجهیزات دیگر که در مدارس هوشمند استفاده می شوند، وجود دارد.
از جمله اهداف مدارس هوشمند می توان به ارتقا و آماده سازی دانش آموزان در همه جنبه های جسمی، ذهنی و فکری و ... ، تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری های دنیا، افزایش بازده کاری در مدرسه و ... اشاره کرد. همه این اهداف با هوشمندسازی مدارس و تلاش در این راستا قابل دستیابی است .